Témy predmetu: Popísané aktivity a odpovede na zadania vložte do systému Moodle. Aktivita: Popíšte dve nasledovné aktivity, najmenej v rozsahu 1 NS (1800 znakov). Aktivita č. 1: Mnohí ľudia s mentálnym postihnutím majú problém pochopiť hovorené a písané slovo. Potrebujú dlhší čas, aby to zvládli. To je akoby ste čítali vety odzadu. Prečítajte 10 viet odzadu. Koľko Vám to trvalo? Vedeli by ste sa ich naučiť naspamäť? Aké sú podľa Vás vhodné spôsoby komunikácie s ľuďmi s mentálnym postihnutím? Aktivita č. 2: Pochopenie jazyka je pre nás bežných ľudí samozrejmosťou. No pre neverbálnych ľudí (nevedia sa vyjadriť hovoreným slovom) je to zložité, potrebujú na začiatok krátke a zrozumiteľné vety. Skúste pochopiť význam viet bez prekladača (vyberte si napr. 10 holandských viet). Napíšte nám aké to je, nebyť schopný pochopiť význam slov a viet. Ako ste sa cítili, keď ste tomu nerozumeli? Ako rýchlo ste sa vzdali a preložili si vety prekladačom? Navrhnite, ako môžete komunikovať s niekým, kto nevie hovoriť, kto je napríklad po mozgovej príhode, či mentálne postihnutý a neverbálny. Ako im môžeme pomôcť komunikovať? Úlohy: 1. Chránená dielňa, chránené pracovisko (rozsah odpovede na zadanie min. 1,5 NS) Pre ľudí so zdravotným postihnutím môže byť ťažké nájsť si prácu na otvorenom trhu práce. Na riešenie problému (ne)zamestnateľnosti týchto osôb slúži aj podpora chránených dielní a chránených pracovísk v rámci tzv. služieb zamestnanosti (zákon č. 5/2004 Z.z.). Mnohí ľudia si pod pojmom chránená dielňa predstavia miesto, kde sa akurát tak “navliekajú korálky“. To však vôbec nemusí byť pravda. Úloha 1: Popíšte stručne právnu úpravu chránenej dielne/ chráneného pracoviska. Vyhľadajte na webe päť chránených dielní. Čím sa zaoberajú? Je vo vašom meste/obci chránené pracovisko? Aké? Úloha 2: Sú chránené dielne a pracoviská optimálnym riešením problému prístupu ľudí so zdravotným postihnutím k práci? Napíšte aspoň dva argumenty za a dva proti. 2. Zdravotná starostlivosť Právo na dosiahnutie najvyššej dosiahnuteľnej úrovne zdravia je garantované ústavou aj medzinárodnými dohovormi. Na individuálnej úrovni sa realizuje prostredníctvom zdravotnej starostlivosti, ktorá má byť rovnako dostupná, prístupná, prijateľná a kvalitná pre všetkých ľudí (poistencov verejného zdravotného poistenia). Reálna skúsenosť ľudí so zdravotným postihnutím však môže byť odlišná. Úloha 3: Vaše dieťa trpí ťažkým mentálnym postihnutím a poruchami správania. Veľmi ho bolí zub. Prišli ste s ním na zubnú pohotovosť. V ambulancii dieťa dostalo záchvat, kričalo a kopalo okolo seba. Lekár ho odmietol ošetriť. Ako budete ďalej postupovať? 3. zadanie: Spôsobilosť na právne úkony (rozsah odpovede na zadanie min 2 NS) V zariadeniach sociálnych služieb žije mnoho ľudí, ktorí nemajú plnú spôsobilosť na právne úkony. Mnohí z nich sú tam roky, nezriedka aj celý život. Ich opatrovníkom je v mnohých prípadoch samotné zariadenie. Vzniká tak priestor pre konflikt záujmov, aj pre porušovanie ľudských práv. Úloha 4: Ako sa môže klientka zariadenia sociálnych služieb, ktorá nemá spôsobilosť na právne úkony brániť, ak jej riaditeľ zariadenia uloží, aby pomáhala opatrovateľkám so starostlivosťou o iné klientky, a to osem hodín denne, každý pracovný deň, bez nároku na odmenu? Na koho sa môže obrátiť? Úloha 5: Zmenila sa v ostatnom období právna úprava opatrovníctva klientov zariadení sociálnych služieb (napr. novelou zákona o sociálnych službách)? Úloha 6: Ako môže klient zariadenia sociálnych služieb postupovať, keď chce dosiahnuť zmenu opatrovníka? 4. zadanie: Rešpektovanie domova a rodiny (rozsah odpovede na zadanie min 1,5 NS) Podľa Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím majú ľudia so zdravotným postihnutím právo uzavrieť manželstvo a založiť si rodinu na základe slobodného a plného súhlasu budúcich manželov. Výbor OSN pre práva ľudí so zdravotným postihnutím však Slovenskej republike vyčíta, že ľudia s určitým zdravotným postihnutím nemajú rovnakú možnosť uzavrieť manželstvo ako ľudia bez zdravotného postihnutia (viď Záverečné odporúčania Výboru k východiskovej správe Slovenskej republiky). Úloha 7: Ktoré ustanovenie Zákona o rodine obmedzuje právo ľudí s intelektuálnym a psychosociálnym postihnutím na uzavretie manželstva? Úloha 8: Čo by ste ako právnik poradili človeku, ktorý takéto postihnutie má a chce uzavrieť manželstvo? Aké informácie by boli pre vás dôležité, a ako konkrétne by ste mu pomohli?
Informačný listGaranti a pedagógovia:
prof. JUDr. Mgr. Andrea Olšovská, PhD. - Zabezpečuje, Zodpovedný za elearning, Skúšajúci, Kogarant
prof. PhDr. JUDr. Tomáš Gábriš, PhD. - Zabezpečuje, Hlavný garant
Ing. Jana Koprlová, PhD. - Schvaľujúci zápis, Kogarant
JUDr. Ingrid Lanczová, PhD. - Skúšajúci, Zodpovedný za elearning, Kogarant
Kód: XNPFb433
Obdobie: LS
Počet kreditov: 2
- Pedagóg: Jana Koprlová
- Pedagóg: Ingrid Lanczová
- Pedagóg: Andrea Olšovská
Témy predmetu: Popísané aktivity a odpovede na zadania vložte do systému Moodle. Aktivita: Popíšte dve nasledovné aktivity, najmenej v rozsahu 1 NS (1800 znakov). Aktivita č. 1: Prejdite sa po vašom meste alebo obci. Predstavte si, že sa pohybujete na invalidnom vozíku. Dostali by ste sa bez problémov na obecný/mestský úrad? Na poštu? Do obchodu? Do základnej a strednej školy? Zahrali by ste sa s inými deťmi na ihrisku? Vedeli by ste naň priviesť svoje dieťa? Napíšte, do ktorých budov by ste sa bez pomoci inej osoby nedostali. Aktivita č. 2: Skúste ísť takto nakupovať do najbližších potravín tak, že budete počas nákupu používať len jednu ruku. Opíšte svoje pocity a situácie, ktoré ste pri nakupovaní zažili. Úlohy: 1. Volebné právo Mnohí ľudia sa kvôli svojmu mentálnemu postihnutiu nemôžu zúčastňovať na správe vecí verejných. Odôvodňuje sa to tým, že títo ľudia nemôžu rozumieť podstate a zmyslu volieb. Sú preto ľahko zneužiteľní a volebná súťaž potom nie je férová. Sú však aj krajiny, ktoré umožňujú plnú participáciu na výkone volebného práva. V týchto krajinách veria, že každý je schopný zodpovedne sa rozhodnúť, ak sú mu fakty podané zrozumiteľným a prístupným spôsobom. Úloha 1: V desiatich vetách opíšte podstatu a zmysel volieb do orgánov územnej samosprávy v SR tak, aby ich pochopilo aj desaťročné dieťa. 2. Vzdelanie (rozsah odpovede na zadanie min. 2 NS) Deti so zdravotným postihnutím nesmú byť vylúčené zo všeobecného systému vzdelávania. Majú právo na prístup k inkluzívnemu, kvalitnému a bezplatnému základnému a stredoškolskému vzdelaniu v mieste, kde žijú (stručne popíše, čo je to inkluzívne vzdelávanie). Stanovuje to Dohovor o právach osôb so zdravotným postihnutím aj školský zákon. Prax však môže byť podstatne iná. Úloha 2: Ste rodič 5-ročného dievčatka trpiaceho Downovým syndrómom. Vaša dcéra bola prijatá do materskej školy. Po dvoch mesiacoch dochádzky vám riaditeľka škôlky oznámila, že dcéra tam viac chodiť nemôže, lebo je neprispôsobivá a ruší ostatné deti. Vašou úlohou je napísať riaditeľke list, v ktorom jej na základe príslušných ustanovení právnych predpisov vysvetlíte, prečo si dcéru zo škôlky zobrať nemusíte. Úloha 3: Deti s mentálnym postihnutím, ktoré sú integrované na “bežnej“ základnej škole, postupujú podľa vzdelávacieho programu pre špeciálne školy. Preto potom nemôžu byť prijaté na “bežnú“ strednú školu. Odôvodňuje sa to tým, že by nezvládli učivo ako zdraví žiaci. Skúste si spraviť test z matematiky pre deviatakov. Napíšte nám, koľko bodov ste získali. Test nájdete tu::https://monitor9.zones.sk/materialy/testy/2019/T9-2019_Mat_v_SJ.pdf 3. Nezávislý život (rozsah odpovede na zadanie min. 2 NS) Ľudia so zdravotným postihnutím majú právo zvoliť si kde a s kým chcú žiť a majú právo na služby, vrátane osobnej asistencie, ktoré im takýto nezávislý život umožnia (popíšte stručne, čo je tzv. osobná asistencia). Úloha 4: Predstavte si, že trpíte laterálnou sklerózou, rovnakým ochorením ako Stephen Hawking. Nie ste však fyzik, ale právnik. Právnická fakulta Trnavskej univerzity vám ponúkla prácu vysokoškolského učiteľa. Ponuku túžite prijať, no viete, že bez pomoci inej osoby pracovať nedokážete. Na aký úrad by ste sa obrátili, aby ste pomoc dostali? Čo by ste do žiadosti napísali? Úloha 5: Pomoc ste si už zohnali, no musíte prekonať ďalší problém. Bývate v Piešťanoch a potrebujete sa každý deň dostať na fakultu. Dostanete sa do školy vlakom? Akýmkoľvek vlakom? Čo musíte spraviť, aby ste mohli vlakom cestovať? 4. Diskriminácia (rozsah odpovede na zadanie min. 2 NS) Diskriminácia (veľmi zjednodušene) je rozdielne zaobchádzanie bez legitímneho cieľa (stručne popíšte, čo je zásada rovnakého zaobchádzania, zákaz diskriminácie, formy diskriminácie). Na overenie, či ide o diskrimináciu, možno použiť jednoduchý test: 1. S človekom sa zaobchádza, alebo si je možné predstaviť, že by sa zaobchádzalo menej výhodne ako s inou osobou v porovnateľnej situácii. 2. Dôvod menej výhodného zaobchádzania je zakázaný zákonom, napríklad zdravotné postihnutie, rasa, pohlavie. 3. Oblasť menej výhodného zaobchádzania je vymedzená zákonom, napríklad zamestnanie, zdravotná starostlivosť, vzdelanie. 4. Takéto zaobchádzanie sa dotýka dôstojnosti človeka. 5. Rozdielne zaobchádzanie nesleduje žiaden legitímny cieľ a ak sleduje legitímny cieľ, prostriedky na jeho dosiahnutie nie sú primerané. Úloha 6: Posúďte, či sú tieto prípady diskrimináciou alebo nie: A) Pani s asistenčným psom odmietol vrátnik vpustiť do budovy polikliniky, kam bola objednaná na vyšetrenie. B) Čašník odmietol v reštaurácii obslúžiť rodinu s veľmi hlučným autistickým chlapcom a požiadal ich, aby odišli. C) Vyučujúci odmietol umožniť vykonanie skúšky ústnou formou študentovi, ktorý je nevidomý. Úloha 7: Ako by ste tieto situácie riešili, keby ste boli na mieste ľudí, o ktorých ide?
Informačný listGaranti a pedagógovia:
prof. JUDr. Mgr. Andrea Olšovská, PhD. - Zabezpečuje, Kogarant, Skúšajúci, Zodpovedný za elearning
prof. PhDr. JUDr. Tomáš Gábriš, PhD. - Zabezpečuje, Hlavný garant
Ing. Jana Koprlová, PhD. - Kogarant, Schvaľujúci zápis
JUDr. Ingrid Lanczová, PhD. - Zodpovedný za elearning, Kogarant, Skúšajúci
Kód: XNPFb432
Obdobie: ZS
Počet kreditov: 2
- Pedagóg: Jana Koprlová
- Pedagóg: Ingrid Lanczová
- Pedagóg: Andrea Olšovská
Témy predmetu: Vypracujte písomné odpovede na uvedené otázky a zadajte do systému MOODLE. Vaše odpovede na uvedené otázky musia byť min. v rozsahu 1 strany (1 800 znakov) na každú otázku (aj s uvedením základnej právnej úpravy a jej stručného výkladu). 1. Počuli ste už o problematike mikroplastov? Čo spôsobujú v životnom prostredí? 2. Ako slovenská právna úprava chráni medveďa hnedého? Vyplýva uvedeného ochrana z európskych predpisov a judikatúry? Ak áno, ako ovplyvnila slovenskú právnu úpravu? 3. Ktorú slovenskú rieku v minulom roku zasiahla doposiaľ asi najväčšia ekologická katastrofa? Ako sa prejavila a ako slovenská právna úprava hodnotí uvedenú udalosť v kontexte vodného zákona? 4. Počuli ste o technológii množstvového zberu komunálneho odpadu? V čom sa odlišuje zberu komunálneho odpadu, pri ktorom sa platí paušálna ročná daň? 5. Počuli ste o problematike triedeného zberu textilného odpadu? Ako sa bude uplatňovať v Slovenskej republike a odkedy? 6. Ako Slovenská republika chráni pralesy? 7. Počuli ste o problematike PCB a znečistenia vyvolaného na Zemplíne? Ako sa uvedené znečistenie posudzuje v kontexte predpisov práva životného prostredia a aké kroky podnikla v uvedenej oblasti Slovenská republika?
Informačný listGaranti a pedagógovia:
prof. JUDr. Mgr. Andrea Olšovská, PhD. - Zabezpečuje, Prednášajúci, Skúšajúci, Kogarant, Cvičiaci, Zodpovedný za elearning
Mgr. Petra Janeková - Zabezpečuje, Prednášajúci, Cvičiaci, Kogarant, Skúšajúci
prof. PhDr. JUDr. Tomáš Gábriš, PhD. - Zabezpečuje, Hlavný garant
Ing. Jana Koprlová, PhD. - Schvaľujúci zápis, Kogarant
JUDr. Ingrid Lanczová, PhD. - Zabezpečuje, Skúšajúci, Zodpovedný za elearning, Kogarant, Cvičiaci
Kód: YPFm918
Obdobie: ZS
Počet kreditov: 2
- Pedagóg: Petra Janeková
- Pedagóg: Jana Koprlová
- Pedagóg: Ingrid Lanczová
- Pedagóg: Andrea Olšovská
Témy predmetu: Vypracujte písomné odpovede na uvedené otázky a zadajte do systému MOODLE. Vaše odpovede na uvedené otázky musia byť min. v rozsahu 1 strany (1 800 znakov) na každú otázku (aj s uvedením základnej právnej úpravy a jej stručného výkladu). Aktivity: Aby sme pomohli našej prírode, je potrebné pre ňu niečo urobiť (pri dodržiavaní bezpečnostných pravidiel a prípadne aj za aktuálnych epidemiologických opatrení). Stručne popíšte dve rôzne „eko“ aktivity/ Pomoc prírode, ktoré ste zrealizovali (napr. pozbierali počas prechádzky prírodou odpadky, upravili verejné priestranstvo, využili ste opätovne materiál z odpadu (možno kreatívnym spôsobom), začali separovať odpad). Fotografiu, prosím zašlite na adresu: klinika.prf@truni.sk (do predmetu e-mailu napíšte EKO výzva PF TU II). Úlohy: 1. Čo znamená skratka ČOV. Aký význam podľa Vás majú tzv. eko-čistiace prostriedky a eko-prípravky osobnej hygieny ako napr. šampóny, mydlá a sprchové gély? 2. Upravujú slovenské zákony aj alternatívne zdroje energie? Vedeli by ste uviesť príklady ich využitia v domácnostiach? 3. Popíšte podmienky a proces zálohovania PET fliaš a plechoviek. Čo prináša systém zálohovania? 4. Vysvetlite pojem zelené verejné obstarávanie. Uveďte príklad. 5. Čo majú spoločné Slovensko a Island v oblasti udržateľnej energie? Ako sa dá uvedená energia využívať a ako sa na Slovensku už využíva. 6. Aký význam majú podľa Vás biopásy? Počuli ste už o projekte mestských včiel a kvalite ich medu? 7. Uveďte tri aktivity samosprávy (obce alebo VÚC) vo Vašom okolí, ktoré sa uskutočňujú vo vzťahu k ochrane životného prostredia a udržateľného rozvoja. Vaše odpovede na uvedené otázky musia byť min. v rozsahu 1 strany (1 800 znakov) na každú otázku (aj s uvedením základnej právne úpravy a jej stručný výklad).
Informačný listGaranti a pedagógovia:
Mgr. Petra Janeková - Zabezpečuje, Skúšajúci, Kogarant, Cvičiaci
prof. JUDr. Mgr. Andrea Olšovská, PhD. - Zabezpečuje, Kogarant, Skúšajúci, Zodpovedný za elearning, Cvičiaci
prof. PhDr. JUDr. Tomáš Gábriš, PhD. - Zabezpečuje, Hlavný garant
Ing. Jana Koprlová, PhD. - Kogarant, Schvaľujúci zápis
JUDr. Ingrid Lanczová, PhD. - Zabezpečuje, Zodpovedný za elearning, Kogarant, Cvičiaci, Skúšajúci
Kód: XNPFb919
Obdobie: LS
Počet kreditov: 2
- Pedagóg: Petra Janeková
- Pedagóg: Jana Koprlová
- Pedagóg: Ingrid Lanczová
- Pedagóg: Andrea Olšovská
Témy predmetu: Tematický obsah výučby je zameraný najmä na tieto oblasti: 1. Posudzovanie odkázanosti občana na sociálne služby, rola miestnej a regionálnej samosprávy. 2. Právo odkázaného občana na sociálnu službu, zákon vs. realita. 3. Rozpor medzi právom odkázaného občana na službu a nedostatkom sociálnych služieb. 4. Zámer prepojenia sociálnych a zdravotných služieb, vytvorenie systému dlhodobej starostlivosti. 5. Kompetencie samospráv v oblasti poskytovania sociálnych služieb. 6. Financovanie sociálnych služieb. 7. Etické otázky súvisiace s prispôsobovaním sa seniorov poskytovateľom vs. prispôsobovaním sa poskytovateľov potrebám seniorov. 8. Kvalita v sociálnych službách a jej kontrola. 9. Výzvy plynúce z demografických trendov do roku 2050.
Informačný listGaranti a pedagógovia:
prof. JUDr. Mgr. Andrea Olšovská, PhD. - Zabezpečuje, Zodpovedný za elearning, Cvičiaci, Kogarant, Skúšajúci
prof. PhDr. JUDr. Tomáš Gábriš, PhD. - Zabezpečuje, Hlavný garant
Ing. Jana Koprlová, PhD. - Kogarant, Schvaľujúci zápis
JUDr. Ingrid Lanczová, PhD. - Zabezpečuje, Zodpovedný za elearning, Cvičiaci, Kogarant, Skúšajúci
Kód: YNPFm922
Obdobie: LS
Počet kreditov: 2
- Pedagóg: Jana Koprlová
- Pedagóg: Ingrid Lanczová
- Pedagóg: Andrea Olšovská
Témy predmetu: Vypracujte písomné odpovede na uvedené otázky a zadajte do systému MOODLE. Vaše odpovede na uvedené otázky musia byť min. v rozsahu 1 strany (1 800 znakov) na každú otázku (aj s uvedením základnej právnej úpravy a jej stručného výkladu). Aktivity: Aby sme pomohli našej prírode, je potrebné pre ňu niečo urobiť (pri dodržiavaní bezpečnostných pravidiel a prípadne aj za aktuálnych epidemiologických opatrení). Stručne popíšte dve rôzne „eko“ aktivity / Pomoc prírode, ktoré ste zrealizovali (napr. pozbierali počas prechádzky prírodou odpadky, upravili verejné priestranstvo, využili ste opätovne materiál z odpadu (možno kreatívnym spôsobom), začali separovať odpad). Fotografiu, prosím zašlite na adresu: klinika.prf@truni.sk (do predmetu e-mailu napíšte EKO výzva PF TU). Úlohy: 1. Čo znamená skratka BRKO a TKO? Ako je to vo Vašom meste/obci \"s BRKOM\"? 2. Čo znamená skratka VKM a pojem littering vo vzťahu k obecnej samospráve. Ako sa nakladá s odpadom – krabice od mlieka (vo Vašom meste/obci)? 3. Čo je to hierarchia odpadového hospodárstva vo vzťahu k skládkam odpadov na Slovensku? Je vo Vašom blízkom okolí nejaká skládka odpadu? 4. Aký je rozdiel je medzi spaľovaním a energetickým zhodnotením z hľadiska využitia energie pre domácnosti? Nachádza sa vo Vašom okolí spaľovňa odpadu alebo ZEVO? 5. Čo znamená CHOPAV? Ako je chránená „naša slovenská“ pitná voda? 6. Poznáte skratku ISOH? Ako podľa Vás treba naložiť s nebezpečným odpadom zo zdravotníckych zariadení? 7. Vysvetlite skratku CITES a jej význam pre zachovanie prírody. Viete uviesť príklad „domáceho miláčika“, ktorý musí byť okrúžkovaný? Vaše odpovede na uvedené otázky musia byť min. v rozsahu 1 strany (1 800 znakov) na každú otázku (aj s uvedením základnej právne úpravy a jej stručného výkladu).
Informačný listGaranti a pedagógovia:
prof. JUDr. Mgr. Andrea Olšovská, PhD. - Zabezpečuje, Skúšajúci, Zodpovedný za elearning, Cvičiaci, Kogarant
Mgr. Petra Janeková - Zabezpečuje, Skúšajúci, Kogarant, Cvičiaci
prof. PhDr. JUDr. Tomáš Gábriš, PhD. - Zabezpečuje, Hlavný garant
Ing. Jana Koprlová, PhD. - Schvaľujúci zápis, Kogarant
JUDr. Ingrid Lanczová, PhD. - Zabezpečuje, Kogarant, Zodpovedný za elearning, Cvičiaci, Skúšajúci
Kód: XNPFb918
Obdobie: ZS
Počet kreditov: 2
- Pedagóg: Petra Janeková
- Pedagóg: Jana Koprlová
- Pedagóg: Ingrid Lanczová
- Pedagóg: Andrea Olšovská
Témy predmetu: Popísané aktivity a odpovede na zadania vložte do systému Moodle. Aktivita: Aktivita č. 1: Ľudia, ktorí sa narodia bez rúk alebo ich z rôznych dôvodov nedokážu používať, sa naučia robiť mnohé veci nohami. Niektorí nohami dokonca maľujú obrazy. Skúste nakresliť alebo namaľovať našu fakultu (budovu zvonka alebo vnútorné priestory) iba pomocou nôh. Fotku svojho diela nám pošlite spolu s opisom svojho postupu a pocitov, ktoré ste pri kreslení alebo maľovaní zažívali. Aktivita č. 2: Hluchoslepí ľudia využívajú na komunikáciu taktilný (dotykový) znakový jazyk. Vychádza zo znakového jazyka nepočujúcich, no znaky sú upravené tak, aby sa dali „odhmatať“. Pomocou tohto videa sa naučte taktilne vyznakovať svoje meno. Napíšte nám, koľko času vám nácvik zabral a či vás bavil. Skúste si predstaviť život bez sluchu a zraku zároveň. Akú svoju obľúbenú aktivitu by ste ďalej mohli robiť a akú určite nie? Zadania: 1. zadanie: Prístupnosť a bariéry (rozsah odpovede na zadanie min 2 NS) Prístupnosť je nevyhnutným predpokladom pre samostatný život, začlenenie do spoločnosti a plnú realizáciu práv ľudí so zdravotným postihnutím. Prekážky znemožňujúce prístup k budovám, zariadeniam a službám sa majú postupne odstraňovať. Odstraňovanie prekážok má dve základné roviny – odstránenie samotných bariér a poskytnutie potrebnej podpory na prekonanie znevýhodnenia, ktoré človeku so zdravotným postihnutím bránia v orientácii, pohybe a prístupe k informáciám. Úloha 1: Predstavte si, že máte veľké problémy s pohybom a chodiť môžete iba s pomocou barlí. Ste odkázaný na prepravu svojím autom, ku ktorému musíte mať čo najjednoduchší prístup. Potrebovali by ste mať vyhradené parkovacie miesto priamo pred vchodom do vášho bytu v meste alebo obci, kde reálne bývate. Ako si takéto miesto vybavíte? Aké podmienky musíte spĺňať? Ako by ste postupovali, ak by mesto vašu žiadosť zamietlo? Úloha 2: Obrátil sa na vás klient, ktorý sa pohybuje na invalidnom vozíku. Býva v obci, kde je iba jedna pošta. Do budovy pošty vedú schody. Nie je na nich rampa ani plošina. Klient sa vie dostať na poštu iba tak, že ho dvaja ľudia po schodoch vynesú. Je takáto situácia v súlade so zákonom? Ako má klient postupovať, aby sa prístup k pošte vyriešil? Na koho sa má obrátiť a s akým podaním? 2. zadanie: Vzdelanie (rozsah odpovede na zadanie min 2 NS) Desaťročnému dievčatku bola diagnostikovaná epilepsia. Zdravotný stav je stabilizovaný. Základná škola, ktorú dievča navštevuje, odmieta, aby ďalej chodila do školského klubu (družiny), hoci lekár potvrdil, že môže. Dievča tým veľmi trpí, lebo všetky jej kamarátky do školského klubu chodia. Riaditeľka má tiež obavu, čo budú učitelia robiť, ak dievča dostane počas vyučovania záchvat. Myslí si, že učitelia nesmú poskytnúť dievčaťu v takomto prípade pomoc, lebo nie sú zdravotníci. Úloha 3: Môže základná škola (podľa školského zákona alebo iného právneho predpisu) „zakázať“ dieťaťu so zdravotným postihnutím navštevovať školský klub? Ak by ste boli rodič, ako by ste postupovali, ak by ste chceli dosiahnuť, aby vaše dieťa do klubu ďalej chodilo? Na koho by ste sa obrátili a s akým podaním? Úloha 4: Je učiteľ povinný poskytnúť prvú pomoc žiakovi, ktorý má epileptický záchvat? Ak áno, v čom má prvá pomoc pri takomto záchvate spočívať? Odpoveď odôvodnite. Úloha 5: Ako je riešené poskytovanie zdravotnej starostlivosti v škole podľa zákona o zdravotnej starostlivosti? 3. zadanie: Pomoc ľuďom so zdravotným postihnutím utekajúcim pred vojnou (rozsah odpovede na zadanie min 2 NS) Na Slovensku v súčasnosti žije mnoho ľudí, ktorí museli odisť z Ukrajiny kvôli vojne. Mnohí z nich majú zdravotné postihnutie. Úloha 6: Vzťahuje sa pomoc poskytovaná v rámci systému kompenzácií ťažkého zdravotného postihnutia aj na odídencov z Ukrajiny? Môžu im byť poskytované sociálne služby? Môžu mať nárok na pomoc v hmotnej núdzi? Úloha 7: Ako je zabezpečená zdravotná starostlivosť o odídencov? Ako sa uhrádza? Musia si ju platiť sami, platí ju zdravotná poisťovňa alebo štát? Poskytuje sa v plnom rozsahu ako keby boli slovenskými občanmi alebo sú nejaké obmedzenia? Čo by ste poradili spolužiakovi – odídencovi z Ukrajiny, ktorého veľmi bolí zub a nevie, k akému zubárovi môže v Trnave ísť a koľko ho to bude stáť? 4. zadanie: Právo na slobodu a osobnú bezpečnosť (rozsah odpovede na zadanie min 2 NS) Európsky súd pre ľudské práva vo veci Červenka proti Českej republike rozhodol, že ČR porušila právo p. Červenku na osobnú slobodu. Úloha 8: Stručne popíšte dôvody, pre ktoré ESĽP rozhodol, že došlo k porušeniu práv p. Červenku. Kde a na základe čoho bol p. Červenka umiestnený? Aký mal byť správny postup, aby by toto umiestnenie bolo súladné s čl. 5 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd? Úloha 9: Čo by ste poradili osobe nedobrovoľne umiestnenej v zariadení sociálnych služieb, ktorá by sa na vás obrátila s prosbou o právnu pomoc? Máme v Civilnom mimosporovom poriadku nástroj, ako takúto situáciu riešiť?
Informačný listGaranti a pedagógovia:
prof. JUDr. Mgr. Andrea Olšovská, PhD. - Zabezpečuje, Skúšajúci, Kogarant, Zodpovedný za elearning
prof. PhDr. JUDr. Tomáš Gábriš, PhD. - Zabezpečuje, Hlavný garant
Ing. Jana Koprlová, PhD. - Kogarant, Schvaľujúci zápis
JUDr. Ingrid Lanczová, PhD. - Zodpovedný za elearning, Skúšajúci, Kogarant
Kód: YNPFm433
Obdobie: LS
Počet kreditov: 2
- Pedagóg: Jana Koprlová
- Pedagóg: Ingrid Lanczová
- Pedagóg: Andrea Olšovská
Témy predmetu: Vypracujte písomné odpovede na uvedené otázky a zadajte do systému MOODLE. Vaše odpovede na uvedené otázky musia byť min. v rozsahu 1 strany (1 800 znakov) na každú otázku (aj s uvedením základnej právnej úpravy a jej stručného výkladu). 1. Počuli ste už o problematike mikroplastov? Čo spôsobujú v životnom prostredí? 2. Ako slovenská právna úprava chráni medveďa hnedého? Vyplýva uvedeného ochrana z európskych predpisov a judikatúry? Ak áno, ako ovplyvnila slovenskú právnu úpravu? 3. Ktorú slovenskú rieku v minulom roku zasiahla doposiaľ asi najväčšia ekologická katastrofa? Ako sa prejavila a ako slovenská právna úprava hodnotí uvedenú udalosť v kontexte vodného zákona? 4. Počuli ste o technológii množstvového zberu komunálneho odpadu? V čom sa odlišuje zberu komunálneho odpadu, pri ktorom sa platí paušálna ročná daň? 5. Počuli ste o problematike triedeného zberu textilného odpadu? Ako sa bude uplatňovať v Slovenskej republike a odkedy? 6. Ako Slovenská republika chráni pralesy? 7. Počuli ste o problematike PCB a znečistenia vyvolaného na Zemplíne? Ako sa uvedené znečistenie posudzuje v kontexte predpisov práva životného prostredia a aké kroky podnikla v uvedenej oblasti Slovenská republika?
Informačný listGaranti a pedagógovia:
Mgr. Petra Janeková - Zabezpečuje, Cvičiaci, Kogarant, Skúšajúci
prof. JUDr. Mgr. Andrea Olšovská, PhD. - Zabezpečuje, Skúšajúci, Kogarant, Cvičiaci, Zodpovedný za elearning
prof. PhDr. JUDr. Tomáš Gábriš, PhD. - Zabezpečuje, Hlavný garant
Ing. Jana Koprlová, PhD. - Schvaľujúci zápis, Kogarant
JUDr. Ingrid Lanczová, PhD. - Zabezpečuje, Cvičiaci, Kogarant, Zodpovedný za elearning, Skúšajúci
Kód: YNPFm918
Obdobie: ZS
Počet kreditov: 2
- Pedagóg: Petra Janeková
- Pedagóg: Jana Koprlová
- Pedagóg: Ingrid Lanczová
- Pedagóg: Andrea Olšovská