Možnosti zápisu do kurzu

Témy predmetu: Popísané aktivity a odpovede na zadania vložte do systému Moodle. Aktivita: Popíšte dve nasledovné aktivity, najmenej v rozsahu 1 NS (1800 znakov). Aktivita č. 1: Prejdite sa po vašom meste alebo obci. Predstavte si, že sa pohybujete na invalidnom vozíku. Dostali by ste sa bez problémov na obecný/mestský úrad? Na poštu? Do obchodu? Do základnej a strednej školy? Zahrali by ste sa s inými deťmi na ihrisku? Vedeli by ste naň priviesť svoje dieťa? Napíšte, do ktorých budov by ste sa bez pomoci inej osoby nedostali. Aktivita č. 2: Skúste ísť takto nakupovať do najbližších potravín tak, že budete počas nákupu používať len jednu ruku. Opíšte svoje pocity a situácie, ktoré ste pri nakupovaní zažili. Úlohy: 1. Volebné právo Mnohí ľudia sa kvôli svojmu mentálnemu postihnutiu nemôžu zúčastňovať na správe vecí verejných. Odôvodňuje sa to tým, že títo ľudia nemôžu rozumieť podstate a zmyslu volieb. Sú preto ľahko zneužiteľní a volebná súťaž potom nie je férová. Sú však aj krajiny, ktoré umožňujú plnú participáciu na výkone volebného práva. V týchto krajinách veria, že každý je schopný zodpovedne sa rozhodnúť, ak sú mu fakty podané zrozumiteľným a prístupným spôsobom. Úloha 1: V desiatich vetách opíšte podstatu a zmysel volieb do orgánov územnej samosprávy v SR tak, aby ich pochopilo aj desaťročné dieťa. 2. Vzdelanie (rozsah odpovede na zadanie min. 2 NS) Deti so zdravotným postihnutím nesmú byť vylúčené zo všeobecného systému vzdelávania. Majú právo na prístup k inkluzívnemu, kvalitnému a bezplatnému základnému a stredoškolskému vzdelaniu v mieste, kde žijú (stručne popíše, čo je to inkluzívne vzdelávanie). Stanovuje to Dohovor o právach osôb so zdravotným postihnutím aj školský zákon. Prax však môže byť podstatne iná. Úloha 2: Ste rodič 5-ročného dievčatka trpiaceho Downovým syndrómom. Vaša dcéra bola prijatá do materskej školy. Po dvoch mesiacoch dochádzky vám riaditeľka škôlky oznámila, že dcéra tam viac chodiť nemôže, lebo je neprispôsobivá a ruší ostatné deti. Vašou úlohou je napísať riaditeľke list, v ktorom jej na základe príslušných ustanovení právnych predpisov vysvetlíte, prečo si dcéru zo škôlky zobrať nemusíte. Úloha 3: Deti s mentálnym postihnutím, ktoré sú integrované na “bežnej“ základnej škole, postupujú podľa vzdelávacieho programu pre špeciálne školy. Preto potom nemôžu byť prijaté na “bežnú“ strednú školu. Odôvodňuje sa to tým, že by nezvládli učivo ako zdraví žiaci. Skúste si spraviť test z matematiky pre deviatakov. Napíšte nám, koľko bodov ste získali. Test nájdete tu::https://monitor9.zones.sk/materialy/testy/2019/T9-2019_Mat_v_SJ.pdf 3. Nezávislý život (rozsah odpovede na zadanie min. 2 NS) Ľudia so zdravotným postihnutím majú právo zvoliť si kde a s kým chcú žiť a majú právo na služby, vrátane osobnej asistencie, ktoré im takýto nezávislý život umožnia (popíšte stručne, čo je tzv. osobná asistencia). Úloha 4: Predstavte si, že trpíte laterálnou sklerózou, rovnakým ochorením ako Stephen Hawking. Nie ste však fyzik, ale právnik. Právnická fakulta Trnavskej univerzity vám ponúkla prácu vysokoškolského učiteľa. Ponuku túžite prijať, no viete, že bez pomoci inej osoby pracovať nedokážete. Na aký úrad by ste sa obrátili, aby ste pomoc dostali? Čo by ste do žiadosti napísali? Úloha 5: Pomoc ste si už zohnali, no musíte prekonať ďalší problém. Bývate v Piešťanoch a potrebujete sa každý deň dostať na fakultu. Dostanete sa do školy vlakom? Akýmkoľvek vlakom? Čo musíte spraviť, aby ste mohli vlakom cestovať? 4. Diskriminácia (rozsah odpovede na zadanie min. 2 NS) Diskriminácia (veľmi zjednodušene) je rozdielne zaobchádzanie bez legitímneho cieľa (stručne popíšte, čo je zásada rovnakého zaobchádzania, zákaz diskriminácie, formy diskriminácie). Na overenie, či ide o diskrimináciu, možno použiť jednoduchý test: 1. S človekom sa zaobchádza, alebo si je možné predstaviť, že by sa zaobchádzalo menej výhodne ako s inou osobou v porovnateľnej situácii. 2. Dôvod menej výhodného zaobchádzania je zakázaný zákonom, napríklad zdravotné postihnutie, rasa, pohlavie. 3. Oblasť menej výhodného zaobchádzania je vymedzená zákonom, napríklad zamestnanie, zdravotná starostlivosť, vzdelanie. 4. Takéto zaobchádzanie sa dotýka dôstojnosti človeka. 5. Rozdielne zaobchádzanie nesleduje žiaden legitímny cieľ a ak sleduje legitímny cieľ, prostriedky na jeho dosiahnutie nie sú primerané. Úloha 6: Posúďte, či sú tieto prípady diskrimináciou alebo nie: A) Pani s asistenčným psom odmietol vrátnik vpustiť do budovy polikliniky, kam bola objednaná na vyšetrenie. B) Čašník odmietol v reštaurácii obslúžiť rodinu s veľmi hlučným autistickým chlapcom a požiadal ich, aby odišli. C) Vyučujúci odmietol umožniť vykonanie skúšky ústnou formou študentovi, ktorý je nevidomý. Úloha 7: Ako by ste tieto situácie riešili, keby ste boli na mieste ľudí, o ktorých ide?

Informačný list

Garanti a pedagógovia:
prof. JUDr. Mgr. Andrea Olšovská, PhD. - Zabezpečuje, Kogarant, Skúšajúci, Zodpovedný za elearning
prof. PhDr. JUDr. Tomáš Gábriš, PhD. - Zabezpečuje, Hlavný garant
Ing. Jana Koprlová, PhD. - Kogarant, Schvaľujúci zápis
JUDr. Ingrid Lanczová, PhD. - Zodpovedný za elearning, Kogarant, Skúšajúci

Kód: XNPFb432

Obdobie: ZS

Počet kreditov: 2

Do tohto kurzu sa nemôžu dostať hostia, prihláste sa prosím.