Možnosti zápisu do kurzu

Témy predmetu: Popísané aktivity a odpovede na zadania vložte do systému Moodle. Aktivita: Popíšte dve nasledovné aktivity, najmenej v rozsahu 1 NS (1800 znakov). Aktivita č. 1: Mnohí ľudia s mentálnym postihnutím majú problém pochopiť hovorené a písané slovo. Potrebujú dlhší čas, aby to zvládli. To je akoby ste čítali vety odzadu. Prečítajte 10 viet odzadu. Koľko Vám to trvalo? Vedeli by ste sa ich naučiť naspamäť? Aké sú podľa Vás vhodné spôsoby komunikácie s ľuďmi s mentálnym postihnutím? Aktivita č. 2: Pochopenie jazyka je pre nás bežných ľudí samozrejmosťou. No pre neverbálnych ľudí (nevedia sa vyjadriť hovoreným slovom) je to zložité, potrebujú na začiatok krátke a zrozumiteľné vety. Skúste pochopiť význam viet bez prekladača (vyberte si napr. 10 holandských viet). Napíšte nám aké to je, nebyť schopný pochopiť význam slov a viet. Ako ste sa cítili, keď ste tomu nerozumeli? Ako rýchlo ste sa vzdali a preložili si vety prekladačom? Navrhnite, ako môžete komunikovať s niekým, kto nevie hovoriť, kto je napríklad po mozgovej príhode, či mentálne postihnutý a neverbálny. Ako im môžeme pomôcť komunikovať? Úlohy: 1. Chránená dielňa, chránené pracovisko (rozsah odpovede na zadanie min. 1,5 NS) Pre ľudí so zdravotným postihnutím môže byť ťažké nájsť si prácu na otvorenom trhu práce. Na riešenie problému (ne)zamestnateľnosti týchto osôb slúži aj podpora chránených dielní a chránených pracovísk v rámci tzv. služieb zamestnanosti (zákon č. 5/2004 Z.z.). Mnohí ľudia si pod pojmom chránená dielňa predstavia miesto, kde sa akurát tak “navliekajú korálky“. To však vôbec nemusí byť pravda. Úloha 1: Popíšte stručne právnu úpravu chránenej dielne/ chráneného pracoviska. Vyhľadajte na webe päť chránených dielní. Čím sa zaoberajú? Je vo vašom meste/obci chránené pracovisko? Aké? Úloha 2: Sú chránené dielne a pracoviská optimálnym riešením problému prístupu ľudí so zdravotným postihnutím k práci? Napíšte aspoň dva argumenty za a dva proti. 2. Zdravotná starostlivosť Právo na dosiahnutie najvyššej dosiahnuteľnej úrovne zdravia je garantované ústavou aj medzinárodnými dohovormi. Na individuálnej úrovni sa realizuje prostredníctvom zdravotnej starostlivosti, ktorá má byť rovnako dostupná, prístupná, prijateľná a kvalitná pre všetkých ľudí (poistencov verejného zdravotného poistenia). Reálna skúsenosť ľudí so zdravotným postihnutím však môže byť odlišná. Úloha 3: Vaše dieťa trpí ťažkým mentálnym postihnutím a poruchami správania. Veľmi ho bolí zub. Prišli ste s ním na zubnú pohotovosť. V ambulancii dieťa dostalo záchvat, kričalo a kopalo okolo seba. Lekár ho odmietol ošetriť. Ako budete ďalej postupovať? 3. zadanie: Spôsobilosť na právne úkony (rozsah odpovede na zadanie min 2 NS) V zariadeniach sociálnych služieb žije mnoho ľudí, ktorí nemajú plnú spôsobilosť na právne úkony. Mnohí z nich sú tam roky, nezriedka aj celý život. Ich opatrovníkom je v mnohých prípadoch samotné zariadenie. Vzniká tak priestor pre konflikt záujmov, aj pre porušovanie ľudských práv. Úloha 4: Ako sa môže klientka zariadenia sociálnych služieb, ktorá nemá spôsobilosť na právne úkony brániť, ak jej riaditeľ zariadenia uloží, aby pomáhala opatrovateľkám so starostlivosťou o iné klientky, a to osem hodín denne, každý pracovný deň, bez nároku na odmenu? Na koho sa môže obrátiť? Úloha 5: Zmenila sa v ostatnom období právna úprava opatrovníctva klientov zariadení sociálnych služieb (napr. novelou zákona o sociálnych službách)? Úloha 6: Ako môže klient zariadenia sociálnych služieb postupovať, keď chce dosiahnuť zmenu opatrovníka? 4. zadanie: Rešpektovanie domova a rodiny (rozsah odpovede na zadanie min 1,5 NS) Podľa Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím majú ľudia so zdravotným postihnutím právo uzavrieť manželstvo a založiť si rodinu na základe slobodného a plného súhlasu budúcich manželov. Výbor OSN pre práva ľudí so zdravotným postihnutím však Slovenskej republike vyčíta, že ľudia s určitým zdravotným postihnutím nemajú rovnakú možnosť uzavrieť manželstvo ako ľudia bez zdravotného postihnutia (viď Záverečné odporúčania Výboru k východiskovej správe Slovenskej republiky). Úloha 7: Ktoré ustanovenie Zákona o rodine obmedzuje právo ľudí s intelektuálnym a psychosociálnym postihnutím na uzavretie manželstva? Úloha 8: Čo by ste ako právnik poradili človeku, ktorý takéto postihnutie má a chce uzavrieť manželstvo? Aké informácie by boli pre vás dôležité, a ako konkrétne by ste mu pomohli?

Informačný list

Garanti a pedagógovia:
prof. JUDr. Mgr. Andrea Olšovská, PhD. - Zabezpečuje, Zodpovedný za elearning, Skúšajúci, Kogarant
prof. PhDr. JUDr. Tomáš Gábriš, PhD. - Zabezpečuje, Hlavný garant
Ing. Jana Koprlová, PhD. - Schvaľujúci zápis, Kogarant
JUDr. Ingrid Lanczová, PhD. - Skúšajúci, Zodpovedný za elearning, Kogarant

Kód: XNPFb433

Obdobie: LS

Počet kreditov: 2

Do tohto kurzu sa nemôžu dostať hostia, prihláste sa prosím.