Možnosti zápisu do kurzu

Témy predmetu: Popísané aktivity a odpovede na zadania vložte do systému Moodle. Aktivita: Aktivita č. 1: Ľudia, ktorí sa narodia bez rúk alebo ich z rôznych dôvodov nedokážu používať, sa naučia robiť mnohé veci nohami. Niektorí nohami dokonca maľujú obrazy. Skúste nakresliť alebo namaľovať našu fakultu (budovu zvonka alebo vnútorné priestory) iba pomocou nôh. Fotku svojho diela nám pošlite spolu s opisom svojho postupu a pocitov, ktoré ste pri kreslení alebo maľovaní zažívali. Aktivita č. 2: Hluchoslepí ľudia využívajú na komunikáciu taktilný (dotykový) znakový jazyk. Vychádza zo znakového jazyka nepočujúcich, no znaky sú upravené tak, aby sa dali „odhmatať“. Pomocou tohto videa sa naučte taktilne vyznakovať svoje meno. Napíšte nám, koľko času vám nácvik zabral a či vás bavil. Skúste si predstaviť život bez sluchu a zraku zároveň. Akú svoju obľúbenú aktivitu by ste ďalej mohli robiť a akú určite nie? Zadania: 1. zadanie: Prístupnosť a bariéry (rozsah odpovede na zadanie min 2 NS) Prístupnosť je nevyhnutným predpokladom pre samostatný život, začlenenie do spoločnosti a plnú realizáciu práv ľudí so zdravotným postihnutím. Prekážky znemožňujúce prístup k budovám, zariadeniam a službám sa majú postupne odstraňovať. Odstraňovanie prekážok má dve základné roviny – odstránenie samotných bariér a poskytnutie potrebnej podpory na prekonanie znevýhodnenia, ktoré človeku so zdravotným postihnutím bránia v orientácii, pohybe a prístupe k informáciám. Úloha 1: Predstavte si, že máte veľké problémy s pohybom a chodiť môžete iba s pomocou barlí. Ste odkázaný na prepravu svojím autom, ku ktorému musíte mať čo najjednoduchší prístup. Potrebovali by ste mať vyhradené parkovacie miesto priamo pred vchodom do vášho bytu v meste alebo obci, kde reálne bývate. Ako si takéto miesto vybavíte? Aké podmienky musíte spĺňať? Ako by ste postupovali, ak by mesto vašu žiadosť zamietlo? Úloha 2: Obrátil sa na vás klient, ktorý sa pohybuje na invalidnom vozíku. Býva v obci, kde je iba jedna pošta. Do budovy pošty vedú schody. Nie je na nich rampa ani plošina. Klient sa vie dostať na poštu iba tak, že ho dvaja ľudia po schodoch vynesú. Je takáto situácia v súlade so zákonom? Ako má klient postupovať, aby sa prístup k pošte vyriešil? Na koho sa má obrátiť a s akým podaním? 2. zadanie: Vzdelanie (rozsah odpovede na zadanie min 2 NS) Desaťročnému dievčatku bola diagnostikovaná epilepsia. Zdravotný stav je stabilizovaný. Základná škola, ktorú dievča navštevuje, odmieta, aby ďalej chodila do školského klubu (družiny), hoci lekár potvrdil, že môže. Dievča tým veľmi trpí, lebo všetky jej kamarátky do školského klubu chodia. Riaditeľka má tiež obavu, čo budú učitelia robiť, ak dievča dostane počas vyučovania záchvat. Myslí si, že učitelia nesmú poskytnúť dievčaťu v takomto prípade pomoc, lebo nie sú zdravotníci. Úloha 3: Môže základná škola (podľa školského zákona alebo iného právneho predpisu) „zakázať“ dieťaťu so zdravotným postihnutím navštevovať školský klub? Ak by ste boli rodič, ako by ste postupovali, ak by ste chceli dosiahnuť, aby vaše dieťa do klubu ďalej chodilo? Na koho by ste sa obrátili a s akým podaním? Úloha 4: Je učiteľ povinný poskytnúť prvú pomoc žiakovi, ktorý má epileptický záchvat? Ak áno, v čom má prvá pomoc pri takomto záchvate spočívať? Odpoveď odôvodnite. Úloha 5: Ako je riešené poskytovanie zdravotnej starostlivosti v škole podľa zákona o zdravotnej starostlivosti? 3. zadanie: Pomoc ľuďom so zdravotným postihnutím utekajúcim pred vojnou (rozsah odpovede na zadanie min 2 NS) Na Slovensku v súčasnosti žije mnoho ľudí, ktorí museli odisť z Ukrajiny kvôli vojne. Mnohí z nich majú zdravotné postihnutie. Úloha 6: Vzťahuje sa pomoc poskytovaná v rámci systému kompenzácií ťažkého zdravotného postihnutia aj na odídencov z Ukrajiny? Môžu im byť poskytované sociálne služby? Môžu mať nárok na pomoc v hmotnej núdzi? Úloha 7: Ako je zabezpečená zdravotná starostlivosť o odídencov? Ako sa uhrádza? Musia si ju platiť sami, platí ju zdravotná poisťovňa alebo štát? Poskytuje sa v plnom rozsahu ako keby boli slovenskými občanmi alebo sú nejaké obmedzenia? Čo by ste poradili spolužiakovi – odídencovi z Ukrajiny, ktorého veľmi bolí zub a nevie, k akému zubárovi môže v Trnave ísť a koľko ho to bude stáť? 4. zadanie: Právo na slobodu a osobnú bezpečnosť (rozsah odpovede na zadanie min 2 NS) Európsky súd pre ľudské práva vo veci Červenka proti Českej republike rozhodol, že ČR porušila právo p. Červenku na osobnú slobodu. Úloha 8: Stručne popíšte dôvody, pre ktoré ESĽP rozhodol, že došlo k porušeniu práv p. Červenku. Kde a na základe čoho bol p. Červenka umiestnený? Aký mal byť správny postup, aby by toto umiestnenie bolo súladné s čl. 5 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd? Úloha 9: Čo by ste poradili osobe nedobrovoľne umiestnenej v zariadení sociálnych služieb, ktorá by sa na vás obrátila s prosbou o právnu pomoc? Máme v Civilnom mimosporovom poriadku nástroj, ako takúto situáciu riešiť?

Informačný list

Garanti a pedagógovia:
prof. JUDr. Mgr. Andrea Olšovská, PhD. - Zabezpečuje, Skúšajúci, Kogarant, Zodpovedný za elearning
prof. PhDr. JUDr. Tomáš Gábriš, PhD. - Zabezpečuje, Hlavný garant
Ing. Jana Koprlová, PhD. - Kogarant, Schvaľujúci zápis
JUDr. Ingrid Lanczová, PhD. - Zodpovedný za elearning, Skúšajúci, Kogarant

Kód: YNPFm433

Obdobie: LS

Počet kreditov: 2

Do tohto kurzu sa nemôžu dostať hostia, prihláste sa prosím.