Možnosti zápisu do kurzu

Témy predmetu: Stručná osnova predmetu: 1. Pojmové a problémové vymedzenie gramotnosti v kontexte spoločenských zmien, školských evaluácií a reforiem; pojmový analýza. 2. Problematické aspekty tradičného vyučovania čítania a písania v Slovenskom vzdelávacom prostredí (v kontinuite s predškolským vývinom a vzdelávaním, z hľadiska individuálnych rozdielov a špecifických potrieb žiakov; zamerania na nižšie bazálne úrovne procesov čítania a písania, na úkor vyšších kognitívnych procesov a ďalších aktuálne diskutabilných postojov tradičnej didaktiky). 3. Teoretické východiská súčasných prístupov k rozvíjaniu čitateľskej gramotnosti – paradigmatické obraty v teórii a výskume gramotnosti (kognitívny, sociokultúrny, digitálny) a ich prínosy. 4. Čítanie v kontexte funkčnej čitateľskej gramotnosti: psychologická analýza procesu čítania – z pohľadu vybraných teoretických modelov, ich didaktických realizácií a dôsledkov; 5. Písanie v kontexte funkčnej čitateľskej gramotnosti: formálne a obsahové kritériá písania, písanie ako vlastná produkcia a expresia, písanie ako metóda a stratégia čítania kritická reflexia aktuálnych tendencií a snáh o reformu písaného písma; 6. Porozumenie textu – v teórii a praxi vyučovania čítania (kognitívno-psychologické prístupy, porozumenie ako viacúrovňová reprezentáciu významu, porozumenie ako aktívna kognitívna a sociálna konštrukcia významu, na príkladoch edukačných prístupov, metód a programov). 7. Metaporozumenie – kognitívna nadstavba vyučovania čítania v primárnom vzdelávaní: Metakognitívne procesy a stratégie, reflexia a regulácia čítania, riadené a sebaregulované učenie, programy rozvíjania metakognitívnych procesov a stratégií učenia; 8. Informačná gramotnosť – špecifiká gramotnosti v prostredí IKT, „staré“ v. „nové“ podoby gramotnosti, čítanie v tradičnom printovom a on-line formáte (špecifiká, prínosy a riziká); 9. Profesionalizácia práce s informáciami v súčasnej informačnej spoločnosti, význam budovania školských knižníc ako moderných knižnično-informačných centier; 10. Aktuálne trendy, pripravované a prebiehajúce kurikulárne revízie vzdelávacej oblasti „Jazyk a komunikácia“ na úrovni primárneho a nižšieho sekundárneho vzdelávania. Pálčivé problémy jazykového vzdelávania rizikových skupín (detí zo sociálno-ekonomicky znevýhodňujúceho prostredia, jazykových a kultúrnych minorít, detí so špecifickými vzdelávacími potrebami a i.); aktuálne projekty vládnych (ŠPU, MPC) i mimovládnych organizácií.

Informačný list

Garanti a pedagógovia:
doc. Ing. Viera Peterková, PhD. - Zabezpečuje, Hlavný garant
doc. PaedDr. Milan Pokorný, PhD. - Kogarant, Zodpovedný za elearning
prof. PhDr. Oľga Zápotočná, CSc. - Zabezpečuje, Prednášajúci, Cvičiaci, Zodpovedný za elearning, Skúšajúci, Kogarant, Vedúci semináru
Mgr. Lukáš Vaško, PhD. - Kogarant

Kód: YPEM303

Obdobie: ZS

Počet kreditov: 5

Do tohto kurzu sa nemôžu dostať hostia, prihláste sa prosím.