Témy predmetu: Stručná osnova predmetu: • Vymedzenie predmetu psychoracionalizácie učenia sa a štúdia (psychoracionalizácia ako výchovno-vzdelávací predmet; podnety k racionalizácii) • Extenzifikácia, intenzifikácia a racionalizácia ako faktory osvojovania poznatkov (racionalizačná komparačná formula učenia sa). • Kvantitatívne a kvalitatívne prístupy vedeckého skúmania psychoracionalizácie učenia sa; cieľ vysokoškolského vzdelávania • Osvojovanie poznatkov a stavy vedomia (sugestopédia, hypnopédia). • Spôsoby citovania, vyhľadávanie v elektronických databázach. • Facilitátory a inhibítory samostatného učenia sa (motivácia, transfer, mentálne mapy, zmysluplné učenie sa (meaningful learning), multitasking, prokrastinácia, samoučenie z aspektu veku; harmonogram učenia sa • Psychologické požiadavky na organizovanie učebného a študijného prostredia. • Predpoklady samostatného učenia sa (aktivizovanie pozornosti, myslenia, pamäti) • Alternatívne spôsoby učenia (učenie sa nahlas/potichu; individuálne/skupinové učenie sa) • Techniky samostatného učenia sa (rýchle čítanie; podčiarkovanie) • Kľúčové kompetencie (komunikácia, kooperácia, riešenie problémov a kreativita, samostatnosť, schopnosť prijať zodpovednosť, premýšľať, zdôvodňovať a hodnotiť) • Opakovanie v samostatnom učení a v individuálnom štúdiu

Informačný list

Garanti a pedagógovia:
PhDr. Kinga Izsóf Jurásová, PhD. - Zabezpečuje, Kogarant, Cvičiaci, Vedúci semináru, Skúšajúci, Prednášajúci, Zodpovedný za elearning
prof. Mgr. Peter Halama, PhD. - Zabezpečuje, Hlavný garant
doc. PhDr. Mária Dědová, PhD. - Prednášajúci, Cvičiaci, Kogarant, Vedúci semináru, Skúšajúci, Schvaľujúci zápis
doc. Mgr. Michal Kohút, PhD. - Kogarant

Kód: XPSEb004

Obdobie: ZS

Počet kreditov: 4