Témy predmetu: Stručná osnova predmetu: • Dejiny edukačnej psychológie a jej miesto v systéme psychologických a pedagogických vied. Vzťah edukačnej psychológie k ostatným psychologickým vedám a k hraničným vedám. Predmet edukačnej psychológie. • Metodológia výskumu v edukačnej psychológii. Metódy edukačnej psychológie. Metódy získavania a spracovania údajov z výskumu. • Determinanty vývinu a utvárania psychiky človeka. Základné pojmy edukačnej psychológie (rast, zrenie, vývin, učenie, výchova) a vzťahy medzi nimi. Edukačnopsychologické zásady výchovného pôsobenia. • Úvod do psychológie učenia. Chápanie učenia v širšom a užšom zmysle. Učenie ako nepretržitý životný proces a prirodzená aktivita človeka. Fázy učenia. • Charakteristika procesov učenia z hľadiska jeho druhov. Percepčno-motorické učenie, verbálne učenie, pojmové učenie, učenie riešením problému (identifikácia problému, citlivosť na problémy). • Problémové vyučovanie. Príncípy Brunerovej teórie. Najnovšie výskumné zistenia v oblasti edukácie: efektívna komunikácia a riešenie konfliktov. Stratégie riešenia problémov v reálnom živote. • Najstaršie teórie učenia – asocianizmus a funkcionalizmus. Klasické podmieňovanie (Pavlov). Teória učenia podľa Thorndika. Operačné podmieňovanie Skinnera. • Kvalita vyučovacieho procesu. Metódy manažerstva kvality vyučovacieho procesu. • Prínos tvarovej psychológie pre teóriu učenia. Teória učenia vhľadom. Lewinova teória učenia ako štrukturácie životného priestoru. Teória sociálneho učenia Banduru. • Niektoré novšie teórie učenia (teória naučenej bezmocnosti). Motivácia učenia. Logoterapeutický prístup k motivácii učenia. Kritické myslenie a jeho dôsledky. Kognitívna reflexia. • Zákony a podmienky učenia. Štýly učenia a kognitívne štýly. Teoretické prístupy k učeniu - fenomenologický, skúsenostný, informačný a ich aplikácie. Kolbov model učenia. Gagné – fázy učenia a udalosti vyučovania. Bloom - učenie so zvládnutím. • Pojem tvorivosti a úloha učenia pri rozvoji tvorivosti. Faktory, úrovne a fázy tvorivosti, základné axiomy tvorivosti. Charakteristika tvorivej osobnosti. Bariéry tvorivosti a ich odstraňovanie

Informačný list

Garanti a pedagógovia:
Mgr. Veronika Kohútová, PhD. - Zabezpečuje, Prednášajúci, Vedúci semináru, Zodpovedný za elearning, Kogarant, Skúšajúci, Cvičiaci
Mgr. Filip Jendrol, PhD. - Cvičiaci, Vedúci semináru, Zodpovedný za elearning
prof. Mgr. Peter Halama, PhD. - Zabezpečuje, Hlavný garant
doc. PhDr. Mária Dědová, PhD. - Zabezpečuje, Prednášajúci, Schvaľujúci zápis, Skúšajúci, Cvičiaci, Kogarant, Poradca, Vedúci semináru
doc. Mgr. Michal Kohút, PhD. - Kogarant

Kód: XPSb019

Obdobie: ZS

Počet kreditov: 6